برگزاری دومین همایش سرمایه گذاری تخصصی شهر صنعتی شیشه در هرمزگان با حضور شرکت های چینی 


نویسنده: سامیه طهورنیان

دومین همایش سرمایه گذاری تخصصی شهر صنعتی شیشه در هرمزگان با حضور مدیران عامل شرکت های چینی CTIC،  Tcc و هییت های همراه و محمود عزیزیان، مدیرعامل گروه کارخانجات شیشه اردکان به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان برگزار شد. در این نشست، شرکت های چینی به معرفی پیشینه تجاری، ظرفیت ها و قابلیت های جهانی خود در تولید و راه اندازی انواع پروژه ها پرداختند و از تمایل و رویکرد مثبت خود برای همکاری با ایران گفتند و رئیس سازمان صمت هرمزگان نیز همه کسانی را که در استان هرمزگان امکان تولید یا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید شیشه دارند، دعوت به سرمایه‌گذاری کرد. 
   
به گزارش صبح ساحل، خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در حاشیه این نشست گفت: دو طرح تخصصی شیشه در غرب بندرعباس با پیشرفت فیزیکی 36 و 25 درصد با سرمایه گذاری 31451 میلیارد ریال در حال احداث هستند که زمینه اشتغال مستقیم در زمان بهره برداری از این طرح‌ها، یکهزار و 610 نفر اعلام شده است.
وی بیان داشت: سرمایه گذاری یک طرح صنعتی مستقر در شهر تخصصی شیشه با میزان سرمایه گذاری 16491 میلیارد ریال صادر شده است که زمینه اشتغال 110 نفر مستقیم را در زمان بهره برداری خواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ضمن اشاره به برگزاری همایش تخصصی شهرصنعتی شیشه در سال گذشته ، گفت: وجود ذخایر مواد اولیه منجمله آهک، نمک و سیلیس در استان هرمزگان و نواحی مجاور، مجاورت با خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد، نزدیکی به بنادر جهت صادرات محصولات، فراهم بودن خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی در استان هرمزگان، نزدیکی به دریا جهت تامین آب، نزدیکی به واحدهای آب شیرین کن جهت تامین آب و استفاده از پساب آنها، نزدیکی به پالایشگاههای نفت، گاز، خطوط لوله گاز و نیروگاههای برق از دلایل احداث شهر صنعتی شیشه در استان هرمزگان است.
وی افزود: موقعیت جغرافیایی شهر صنعتی تخصصی شیشه با یکهزار هکتار در شرق بندرخمیر و شمال غرب بندرعباس واقع است.
قاسمی لازمه استقرار صنایع پیشرفته (های تک) را شهر صنعتی شیشه برشمرد و افزود: سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاراری در شهر صنعتی شیشه صنایع پیشرفته ای من جمله شیشه های گرم شونده الکتریکی، شیشه های ضد امواج الکترومغناطیسی، شیشه های هوشمند، سلولهای خورشیدی، فیبرهای نوری، الیاف شیشه (فایبرگلاس)، ترانزیستورها و ریز پردازنده ها ، سرمایه گذاری نمایند و از مزیت و مشوق های این شهر صنعتی بهره مند شوند. 

وی اضافه کرد:‌ اشتغال در ۲ طرح آغاز شده افزون بر یک هزار و ۶۰۰ نفر است و اولین مزایده در خصوص زنجیره تأمین مواد اولیه آن‌ها که در بسته سرمایه‌گذاری وعده کرده بودیم هم برگزار شد.

وی افزود: همه کسانی را که در استان امکان تولید و یا سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: از سرمایه‌گذاری که با حداقل ۲ نفر قابلیت راه اندازی دارد تا کربنات در زنجیره شیشه تعریف شده و هدف در این صنعت واحدهای خرد، جوانان و کسانی هستند که در زمینه اشتغال مشکل دارند.

      
      
    محمود عزیزیان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه در کشور و مدیر عامل گروه کارخانجات شیشه اردکان در رابطه با سرمایه گذاری در شهر صنعتی شیشه هرمزگان گفت: ایران در جایگاه سه کشور تولید کننده شیشه در جهان است، هم اکنون گروه کارخانجات ما، ۶۹ درصد شیشه قطر، ۴۳ درصد شیشه امارات، ۲۸ درصد شیشه عمان و ۳ درصد شیشه عربستان را تولید می کنند.‌
    او در ادامه گفت: این افتخار است که محصول استراتژیکی چون شیشه را تولید می کنیم زیرا جغرافیای کشورهای حوزه خلیج فارس فاقد سیلیس هستند که اصلی ترین ماده تولید شیشه است. 
    عزیزیان در رابطه با حضور دو شرکت چینی در این نشست گفت: این دو شرکت از بزرگترین شرکت های تولید کننده ماشین آلات تولید شیشه و ایجاد خط تولید شیشه در جهان هستند که روی هم رفته بیش از ۲۲ هزار پرسنل دارند و برای ده ها کشور،  انواع شیشه را تولید می کنند.
    مدیر عامل کارخانجات تولید شیشه اردکان اضافه کرد: این شرکت های چینی به لحاظ خدمات و پشتیبانی بسیار عملکرد خوبی داشته اند و طبق تجربه ما در این سال ها، این شرکت ها با ایرانی ها به خوبی کار می کنند.

    شهر صنعتی شیشه و موقعیت آن در هرمزگان

    این شهر صنعتی در مساحت هزار هکتاری در شمال غرب بندرعباس و شرق بندرخمیر جانمایی شده است. موقعیت زیر ساختی شهر صنعتی شیشه به مساحت ۸۳۰ هکتار و تامین برق آن از طریق برق علوی در فاصله ده کیلومتری این شهرک است. از دلایل احداث شهر صنعتی شیشه هرمزگان، وجود ذخایر مواد اولیه در استان و نواحی مجاور، مجاورت با خلیج فارس و دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به بنادر جهت صادرات محصولات، نزدیکی به واحد های آب شیرین کن برای تامین آب و استفاده از پساب آن‌ها، نزدیکی به پالایشگاه ها، خط لوله گاز و نزدیکی به نیروگاه‌های برق عنوان شد. فاصله این شهر تا راه آهن، ۵۰ کیلومتر است و فاصله آن تا دریا ۳۷ کیلومتر و تا بندر شهید رجایی ۴۵ کیلومتر و فاصله آن تا نزدیکترین خط لوله گاز تنها ۲۵۰ متر است که به مزیت‌های جانمایی آن می افزاید.

    برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
    0 / 200
    • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
    • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

    آخرین خبرها